Co to jest prototypowanie?

Prototypowanie to proces tworzenia wczesnych, uproszczonych wersji aplikacji lub systemu w celu wizualizacji i testowania koncepcji przed pełnym wdrożeniem. Prototypy mogą mieć różną formę, od prostych makiet, po bardziej zaawansowane interaktywne modele. W ten sposób minimalizujemy ryzyko i koszty związane z wprowadzaniem zmian na późniejszych etapach rozwoju oprogramowania.

Dlaczego prototypowanie ma znaczenie?

To kluczowy etap tworzenia aplikacji, który polega na opracowaniu wczesnej, uproszczonej wersji systemu. Celem prototypu jest zapewnienie, że projekt działa w praktyce i spełnia potrzeby użytkowników. Uzyskiwanie informacji zwrotnych na tym etapie jest jednym z najtańszych sposobów na uniknięcie kosztownych błędów i poprawek po wdrożeniu.

Prototypowanie pomaga zespołom projektowym na trzy sposoby:

Ocena wstępnych pomysłów: Szybkie prototypy pozwalają na realistyczne przedstawienie pomysłów, co ułatwia zrozumienie i akceptację projektu przez interesariuszy.

Zwiększenie przejrzystości komunikacji: Narzędzia prototypowe z funkcjami komentarzy umożliwiają dzielenie się opiniami i zapewniają, że wszyscy zaangażowani mają wspólną wizję projektu.

Optymalizacja funkcji i przepływów: Testowanie użytkownika z prototypem pomaga wykryć problemy UX, które nie były widoczne podczas planowania, umożliwiając szybkie wprowadzanie niezbędnych zmian.(Tutaj zachęcamy do przeczytania powiązaneg artykułu pt „Web Usability„)

Prototypowanie a design thinking

Prototypowanie jest integralną częścią podejścia design thinking — metodyki skoncentrowanej na człowieku, stosowanej do rozwiązywania złożonych problemów. Design thinking, dzięki połączeniu empatii, kreatywności i racjonalnej analizy, wspiera innowacyjne podejście do projektowania rozwiązań. 

Design thinking składa się z pięciu etapów: 

1.Empatyzacji
2.Definiowania problemu
3.Generowania pomysłów
4.Prototypowania
5.Testowania

Prototypowanie to czwarty etap tego procesu, gdzie pomysły i koncepcje są przekształcane w namacalne modele, które można testować i udoskonalać. Dzięki tej aktywności zespoły mogą eksperymentować z różnymi rozwiązaniami, zbierać feedback od użytkowników i iterować projekty, zanim zostaną w pełni wdrożone.

Prototypowanie w UX — rodzaje

Niezależnie od jego rodzaju, prototypowanie jest niezbędne w procesie projektowania UX. Pozwala na wizualizację i testowanie koncepcji przed pełnym wdrożeniem produktu. W zależności od etapu projektu oraz potrzeb stosuje się różne rodzaje prototypów:

Paper prototyping

Paper prototyping to najprostsza forma prototypowania, polegająca na tworzeniu ręcznych szkiców na papierze. To szybki i tani w wykonaniu sposób, co pozwala na efektywne testowanie różnych koncepcji i iterowanie pomysłów. Dzięki temu mogą one być łatwo modyfikowane i udoskonalane na bieżąco.

Low-fidelity prototyping

Low-fidelity prototyping to bardziej zaawansowana forma, jednak wciąż uproszczona. Tego rodzaju prototypy mogą zawierać podstawowe interakcje i przejścia między ekranami, jednak ich funkcjonalność jest ograniczona. Są idealne na wczesnych etapach projektu.bo nie wymagają dużych nakładów pracy i zasobów.

High-fidelity prototyping

High-fidelity prototyping to najbardziej zaawansowana forma prototypowania, która jest bliska końcowemu produktowi. Tego rodzaju prototypy są w pełni interaktywne, mają szczegółowe elementy interfejsu i zaawansowane animacje. Dzięki nim można wychwycić i rozwiązać problemy UX i UI na wczesnym etapie, zanim produkt zostanie wdrożony.

Rola prototypu i UX Design w tworzeniu aplikacji mobilnych, webowych

Prototypowanie przyczynia się do tworzenia lepszych, bardziej dopracowanych produktów, które spełniają potrzeby użytkowników i minimalizują ryzyko kosztownych błędów na późniejszych etapach rozwoju produktu. 

  • Weryfikacja koncepcji: Szybka ocena wykonalności i jakości pomysłów.
  • Zbieranie opinii: Gromadzenie wczesnych opinii od użytkowników i interesariuszy.
  • Testowanie użyteczności: Wczesna identyfikacja i rozwiązanie problemów nawigacyjnych oraz funkcjonalnych.
  • Komunikacja i współpraca: Zrozumienie i wizualizacja finalnego produktu przez członków zespołu projektowego i inne zainteresowane strony.
  • Oszczędność kosztów i czasu: Wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów.
  • Integracja i spójność interfejsu: Testowanie i zapewnienie spójności doświadczeń użytkownika w różnych częściach aplikacji.

Zalety prototypowania

Prototypowanie pozwala uzyskać bezpośrednie informacje o interakcjach użytkowników, co pokazuje, czy produkt sprawdzi się w rzeczywistości. Umożliwia także identyfikację problemów z użytecznością na wczesnym etapie, co pozwala na tanie i szybkie poprawki. Prototypy pomagają podejmować świadome decyzje projektowe poprzez testowanie różnych wersji i wybór najbardziej efektywnych rozwiązań, co prowadzi do stworzenia produktu gotowego na rynek.

Narzędzie używane w tworzeniu prototypów

Figma

Umożliwia współpracę w czasie rzeczywistym, co pozwala zespołom projektowym na jednoczesne wprowadzanie zmian i komentowanie projektu. Jego intuicyjny interfejs oraz bogaty zestaw funkcji sprawiają, że jest idealny zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych projektantów.

Adobe XD

Pozwala na szybkie tworzenie prototypów dzięki intuicyjnemu interfejsowi oraz integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak Photoshop i Illustrator. Adobe XD oferuje również funkcje współpracy zespołowej, co ułatwia pracę w grupie.

Axure RP

Pozwala na tworzenie szczegółowych i interaktywnych prototypów. Jest często używane w bardziej złożonych projektach, gdzie wymagane są skomplikowane interakcje i logika. Axure RP umożliwia także generowanie specyfikacji technicznych, co ułatwia przekazywanie projektu programistom.

FAQ – Frequently Asked Questions

razem stwórzmy coś ciekawego